Flysertifikat
Du kan ta flysertifikat for å ha flyging som hobby, eller bruke det som første skritt på en utdannelse mot å bli kommersiell pilot. Et privatflygersertifikat gir deg rett til å operere som fartøysjef på småfly. Du kan ta med deg passasjerer, dog ikke mot betaling.
Gardermoen Flyklubb starter opp med støtteundervisning til PPL-A i klubbens lokaler (Hangar 1 på OSL) medio september hvert år.
Selve privatflygerutdannelsen gjennomføres hos Luftfartsskolen i samarbeid med Gardermoen Flyklubb. Teorikurset til PPL (Private Pilot Licence) består av nettbasert fjernundervisning og 18t klasseromsundervisning ved Luftfartsskolen. Man leser hjemme på egenhånd, og leverer oppgaver på internett.
Bøkene er skrevet på norsk og innsendingsoppgavene er av typen ”mulitiple choice”. Oppgavene blir deretter rettet av en faglærer og du må bestå med minimum 75 % korrekt i alle fag før du kan meldes opp til endelig eksamen hos Luftfartstilsynet. Kurset må fullføres innen 18 måneder etter at det ble kjøpt.
Alle som skal meldes opp til PPL-eksamen for Luftfartstilsynet må ha gjennomført klasseromsundervisning.
Teorikurset til privatflyger består av 9 fag:
* Flygeteori og ytelser
* Fly- og motorlære
* Meteorologi
* Navigasjon
* Lover og regler
* Flytelefoni
* Flymedisin, førstehjelp og nødtrening
* Flypsykologi
* Operasjonelle prosedyrer
Kjøp kurset her >
Vi anbefaler at du flyr parallelt med gjennomføringen av teorien, det gir et bedre innblikk i hvordan det hele henger sammen.
Flyprogram
Den praktiske flygetreningen kan du vanligvis påbegynne når det måtte passe deg. Det er forøvrig påkrevd at teorieksamen er fullført og bestått før man flyr såkalt "solo", dvs flyr alene med instruktør på bakken. Du følger et godkjent skoleprogram utviklet av Norges Luftsportsforbund / Norsk Aero Klubb. Programmet er lagt opp til minimum 45 timer total flygetid, hvorav minimum 20 timer instruksjon før du kan fly alene for første gang. De fleste bruker litt mer enn 45 timer, med mindre de har noe flygeerfaring fra før.
Praksisen består i hovedsak av å gjøre seg kjent med kontroll enhetene, og beherske og manøvrere flyet på en trygg og komfortabel måte . Senere i programmet foretas avganger og landinger selv av eleven. Navigasjon er også en stor del av den praktiske utdannelsen, og man skal blant annet på lengre solo navigasjonsturer .
Det vil utføres progresjonstester gjerne av en annen instruktør eller skolesjef gjennom utdannelsen for å kvalitetssikre opplæringen av eleven. Etter gjennomført program og litt "finpuss" er eleven klar for oppflygning. Merk deg at skolesjefen ikke sender deg til en oppflygning med mindre han mener du er skikket til det. Blir oppflygningen bestått kan du se frem til mange spennende opplevelser!
Kontaktperson:
Skolesjef Tomas Krogstad
e-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.